Yvan Rose

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Quick Bio
I have always been interested in language-related issues. I completed my B.A. in Literature and Linguistics and my M.A. in Linguistics at Laval University, Québec City. My M.A. thesis topic was on the phonological adaptation of French loanwords (linguistic borrowings) in Kinyarwanda, a Bantu language spoken in Rwanda. Throughout both of these degrees, I developed a special interest for the functioning of language as a cognitive system. Driven by a desire to acquire further knowledge in this area, I obtained a Ph.D. in Linguistics from McGill University in 2000, with specialization in first language phonological development. My thesis consists of the first longitudinal, comparative study of the acquisition of French phonology.

Between January 2001 and August 2002, I visited the
University of California, Berkeley and Brown University as a postdoctoral fellow, before taking on a position as Assistant Professor at Memorial University of Newfoundland. In September 2007 I was promoted to the Associate Professor rank.

At Memorial, I have continued to investigate issues in phonological development. Child language is particularly challenging to study, mostly because it is acquired during the period of life when children undergo tremendous physiological and cognitive transformations. In order to broaden my research perspective into these various dimensions, I established the Speech Sciences and Language Acquisition Laboratory, a facility that supports research on articulatory, acoustic and cognitive dimensions of language acquisition and related pathologies. Also, in collaboration with several colleagues, I work on the development of the Phon software package, a new application that facilitates the transcription and analysis of phonological data, and on the PhonBank database, a new component of CHILDES that focuses primarily on the documentation and sharing of child language data.

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Brève biographie
J’ai toujours été intéressé par tout ce qui touche au langage. J’ai complété mon baccalauréat (B.A.) en littérature et linguistique et ma maîtrise (M.A.) en linguistique à l’Université Laval, Québec. Mon projet de mémoire portait sur l’adaptation phonologique des emprunts français en kinyarwanda, une langue bantoue parlée au Rwanda. Au cours de ces études, j’ai développé un intérêt particulier pour le fonctionnement du langage en tant que système cognitif. Désirant en apprendre davantage, j’ai complété un doctorat (Ph.D.) en linguistique à l’Université McGill en 2000, avec une spécialisation en acquisition de la phonologie en langue première. Ma thèse a été la première étude comparative de l’acquisition de la phonologie en français.

Entre janvier 2001 et août 2002, j’ai visité l’
Université de Californie à Berkeley et l’Université Brown à Providence comme chercheur post-doctoral, avant d’accepter un poste comme professeur adjoint à l’Université Memorial de Terre-Neuve. En septembre 2007, j'y ai été promu au rang de professeur agrégé (Associate Professor).

À Memorial, j’ai continué d’explorer des questions qui ont trait à l’acquisition de la phonologie. Le parler de l’enfant est particulièrement difficile à étudier, surtout à cause qu’il est acquis pendant une période de la vie où les enfants subissent des transformations physiologiques et cognitives très importantes. Pour étendre ma recherche dans ces domaines, j’ai fondé le Laboratoire des Sciences et de l’Acquisition du Langage. Ce centre permet de faire de la recherche sur des dimensions articulatoires, acoustiques et cognitives de l’acquisition du langage. De plus, en collaboration avec plusieurs, je travaille au développement du logiciel Phon, une nouvelle application qui facilite la transcription et l’analyse de données phonologiques, et sur la banque de données PhonBank, une nouvelle composante de CHILDES spécialisée dans la documentation et le partage de données d’acquisition.


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